Antena 1.2 GHz

Problemy antenowe dotyczą niestety wszystkich krótkofalowców ( i nie tylko ). Największym problemem jest wykonanie własnej anteny i to takiej która chciałaby jeszcze dobrze działać.

Postanowiliśmy się z tym problemem zmierzyć, wykorzystując do tego celu nasze „siły” klubowe. Bazą do wykonania prostej anteny  został program Cantennator  ( w wersji na Androida ) i drut miedziany o średnicy 1,5 mm oraz 2,5 mm i laminat. Wymiary anteny Bi-quad  zostały obliczone przez program, znajdują się na zdjęciach w galerii. Jako sprzęt pomiarowy użyliśmy analizatora antenowego N1201AS, który został użyczony przez Emila SP2QVH – dziękujemy.

Pierwsze testy pokazały że przy tych częstotliwościach wymiary są bardzo krytyczne, montaż musi być wykonany bardzo dokładnie. Znaczenie też ma miejsce gdzie dokonujemy naszego pomiaru, ważne stają się też odbicia fal wyemitowanych przez antenę podczas pomiaru. W programie autor podczas wykonywania testów dipol łączył przy pomocy prostych odcinków drutu. W internecie można odszukać wiele przykładów z doprowadzeniem do dipola koncentryka w miedzianej rurce do której można dolutować dipol.

Testy wykonane pokazały że na tych częstotliwościach na jakość anteny wpływa bardzo wiele czynników. Należy wykonać kilka prototypów aby nabrać niezbędnego doświadczenia. Jest to nasze pierwsze starcie z antenami na pasmo 23 cm, ale nie ostatnie. Celem jest uruchomienie transwertera  na pasmo 23 cm. O dalszych postępach prac będziemy informować.

Mariusz , SQ2HCE.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.